DAY 17 : DAILY ROUTINE (tak sempat nak post, hanya dalam draft post)

by - Thursday, March 29, 2018


Hari bekerja dan sekolah anak, rutin harian adalah sama.

Siapkan anak seawall 530 – 600 pagi dan 630 dah ready untuk dihantar ke destinasi masing-masing.
Pertama, perlu hantar di bongsu ke nursery bersama pakaian baju, selepas itu hantar si kakak ke tadika dan last sekali hantar si abang ke taski. 3 destinasi!! Dan semua urusan tersebut saya yang jalankan memandangkan husband di luar kawasan (PJJ).

Selepas itu, saya memandu ke pejabat yang mengambil masa 1 jam 30minit (maximum hour in traffic jam) dari Kota Samarahan ke Stampin Timur. Fuh, traffic jam dari Samarahan semakin teruk dari tahun ke tahun. (tak sabar nya untuk cuti sekolah – jalan raya lenggang!) edited – cuti sekolah pun jam!

Nak cerita berkenaan “FORGETTEN BABY SYNDROME” yang tular sekarang. Yup, rasanya semua orang pernah merasa lupa dengan perkara yang kita selalu buat, yang dipikirkan mustahil nak lupa, tetapi bila otak dah ‘tertutup’ atau ‘kun faya kun’. Memang boleh jadi.

Kerana saya sendiri pernah hampir terlupa menghantar anak ke sekolah, belum dan Insya Allah tidak lupa anak di dalam kereta. Hal ini kerana, rutin harian saya seperti yang diceritakan di atas, hantar anak ke 3 destinasi, hari-hari tanpa missed.

Tetapi satu hari, saya perlu hantar mak ke klinik dahulu. Maka rutin harian terjejas, lepas hantar mak..saya focus untuk ke pejabat, route sepatutnya untuk ke sekolah saya dah skipped! Nasib baik si abang tegur yang duduk dibelakang “ Mak, sik sekolah ka?” [mak, tak sekolah ke?], baru teringat dan cepat-cepat cari simpang untuk kembali ke route sekolah. Fuh, nasib baik anak perasan yang jalan digunakan adalah salah. So, ibubapa sekalian = jangan terlampau kecam, tapi jangan mengambil kesempatan memberi alasan lupa. Semoga kita sama-sama diberi kemudahan dan ingatan yang baik dalam urusan mengurus anak-anak kita. AMIN.

You May Also Like

0 comments